Prvá jazda: Volkswagen e-Golf jedným pedálom pridáva plyn aj brzdí – auto.sme.sk

Prvá jazda: Volkswagen e-Golf jedným pedálom pridáva plyn aj brzdíE-Golf je rovnaký ako štandardný model. Jazdí tichšie, lacnejšie, no je o tretinu drahší. Malý e-up! je do mesta rovnako dobrý.25. mar 2014 o 0:00    MARTIN VOSKO(Zdroj: Volkswagen)Písmo:A-|A+ 42 0 V Berlíne na historickom letisku Tempelhof a približne 20 km dlhom mestskom okruhu sme vyskúšali tri elektrické vozidlá.Začnime Volkswagenom e-Golf. Hneď na úvod treba povedať, že kontinuálne zrýchlenie pri prudšom pridaní plynu je doslova opojné. Približne až do rýchlosti 80 km/h.V meste sme museli pravidelne kontrolovať ručičku rýchlomera.Maximum krútiaceho momentu je dostupné prakticky okamžite a nič pritom nepočuť.Vyzerá ako bežný Golf, ale je inýVo Volkswagene e-Golf si na prvý pohľad asi ani nevšimnete rozdiely medzi elektromobilom a štandardným Golfom.V prednej časti je rozlišovacím prvkom svietiaci C element na krajoch masky. Viditeľne iné sú disky kolies prispôsobené tak, aby kládli čo najmenší odpor vzduchu.Batérie ukryté medzi nápravami neobmedzujú cestujúcich a z batožinového priestoru si ukrojili zanedbateľných 40 litrov (343 litrov). Za volantom sme sa cítili ako v bežnom Golfe.Iný pocit sa dostavil len po „naštartovaní“, ktoré nesprevádzal žiadny sprievodný zvuk.Ani interiér sa od bežného Golfa neodlišuje. Iné je len usporiadanie a tvar hlavných zobrazovacích prvkov pred vodičom.Volkswagen využíva na výrobu e-Golfu platformu MQB. Tá jej umožňuje na jednej linke vyrábať automobil v rôznych verziách a pohonoch vrátane hybridu, elektromobilu alebo vozidla, ktoré spaľuje stlačený zemný plyn.Tri režimy šetrenia elektrickej energieAutomobil umožňuje vybrať jeden z troch režimov jazdy s odlišným účinkom rekuperácie, teda vracania energie späť do batérií: normal, eco a eco plus.Bežný režim sa podobá na jazdu s automobilom, ktorý využíva mimoriadne kultivovanú automatickú prevodovku. Pri pustení plynu má e-Golf extrémne dlhú zotrvačnosť, ktorá sa blíži jazde s vyradeným prevodovým stupňom.Režimy Eco a Eco Plus výrazne zmenia charakteristiku plynového pedálu a znižujú výkon elektrickej sústavy až na 55 kW (75 k). Auto je „lenivejšie“, zrýchľuje menej ochotne a zároveň šetrí elektrickú energiu. Volkswagen e-GOLF interiér (3 fotografie)Trochu ako v trolejbuseAj jednostupňová prevodovka ponúka dva módy. Vodič si môže zvoliť medzi štandardným režimom D a režimom B so zvýšenou schopnosťou rekuperácie.Práve druhý spomenutý režim je veľmi vhodný do veľkomesta, kde sa plynový pedál zmení zároveň na brzdový.Po prepnutí do režimu B sa automobil po pustení brzdy nepohýna automaticky ako v režime D. K plynulému pohnutiu dôjde až po značnom stlačení plynu.Dráha plynového pedála je prispôsobená tak, aby v spodných asi dvoch tretinách automobil akceleroval a vo vrchnej tretine automobil brzdil. Ak sme plyn pustili vyššie – za hranicu akcelerácie, automobil začal spomaľovať.Po pustení nohy z plynu automobil výrazne brzdil, ako počas stlačenia brzdy pri spomaľovaní, napríklad pred križovatkou. Spomaľuje výhradne elektromotor, pričom vracia maximálne množstvo dostupnej energie späť do akumulátorov. Volkswagen e-GOLF (9 fotografií)Boli sme zvedaví, či brzdové svetlá elektrifikovaného Golfa pri rekuperácii, teda brzdení, svietia.Automobilka tvrdí, že ak preťaženie vozidla prekročí presne určenú hranicu, svetlá sa automaticky rozsvietia bez ohľadu na spôsob spomaľovania.Batérie sme šetrili kombinovaním režimov prevodovkyNajviac sa nám páčila jazda v štandardnom režime D, ktorú sme pred križovatkou kombinovali s režimom B, potlačením radiacej páky k sebe. V automobiloch s automatickou prevodovkou DSG si takýmto spôsobom vodič prepína medzi štandardným a športovým režimom.Výsledkom je jazda s minimálnym atakom na brzdový pedál vozidla.Volkswagen e-Golf je svižné auto s maximálnym dojazdom 190 km. V reálnej prevádzke by mal dojazd dosiahnuť od 130 do 190 km, teda pokryť rádius veľkého mesta.Na nabíjanie batérií je potrebný jednosmerný alebo striedavý prúd prostredníctvom nabíjacieho konektora CCS.Rýchlonabíjanie naplní batérie na 80 % už za 30 minút.Nabíjanie batérií v domácich podmienkach pri využití 230 V a výkonu 3,6 kW trvá približne osem hodín.Ak si odmyslíme elektrický pohon, tak Volkswagen e-Golf je obyčajný Golf za trochu neobyčajnú cenu, 34 900 eur. Je to však podstatne menej ako za elektromobily predstavené pred niekoľkými rokmi.MotorTyp motoraSynchrónny elektromotor s permanentným magnetomVýkon85 kW (115 k)Krútiaci moment270 NmBatérieTypLithium-IonVáha380 kgKapacita24,2 kWhPočet článkov264 v 27 modulochNominálne napätie323 VDynamické parametreZrýchlenie 0-60 km/h; 0-100 km/h4,2 s; 10,4 sMaximálna rýchlosť140 km/hVáha, rozmery a dojazdDĺžka x Šírka x Výška4 254 mm/1 799 mm/1 453 mmRázvor2 632 mmPohotovostná hmotnosť1 585 kgMaximálny dojazd190 kmDojazd v reálnej prevádzke130 – 190 kmSpotreba12,7 kWh (1,90 eur*) /100 km* pri koncovej cene 0,15 eur/1 kWh za elektrickú energiu pre domácnostiMenšie auto, väčší zážitokVolkswagen postavil elektro-prezentáciu n

Prvá jazda: Volkswagen e-Golf jedným pedálom pridáva plyn aj brzdí

E-Golf je rovnaký ako štandardný model. Jazdí tichšie, lacnejšie, no je o tretinu drahší. Malý e-up! je do mesta rovnako dobrý.

(Zdroj: Volkswagen)

V Berlíne na historickom letisku Tempelhof a približne 20 km dlhom mestskom okruhu sme vyskúšali tri elektrické vozidlá.

Začnime Volkswagenom e-Golf. Hneď na úvod treba povedať, že kontinuálne zrýchlenie pri prudšom pridaní plynu je doslova opojné. Približne až do rýchlosti 80 km/h.

V meste sme museli pravidelne kontrolovať ručičku rýchlomera.

Maximum krútiaceho momentu je dostupné prakticky okamžite a nič pritom nepočuť.

Vyzerá ako bežný Golf, ale je iný

Vo Volkswagene e-Golf si na prvý pohľad asi ani nevšimnete rozdiely medzi elektromobilom a štandardným Golfom.

V prednej časti je rozlišovacím prvkom svietiaci C element na krajoch masky. Viditeľne iné sú disky kolies prispôsobené tak, aby kládli čo najmenší odpor vzduchu.

Batérie ukryté medzi nápravami neobmedzujú cestujúcich a z batožinového priestoru si ukrojili zanedbateľných 40 litrov (343 litrov). Za volantom sme sa cítili ako v bežnom Golfe.

Iný pocit sa dostavil len po „naštartovaní“, ktoré nesprevádzal žiadny sprievodný zvuk.

Ani interiér sa od bežného Golfa neodlišuje. Iné je len usporiadanie a tvar hlavných zobrazovacích prvkov pred vodičom.

Volkswagen využíva na výrobu e-Golfu platformu MQB. Tá jej umožňuje na jednej linke vyrábať automobil v rôznych verziách a pohonoch vrátane hybridu, elektromobilu alebo vozidla, ktoré spaľuje stlačený zemný plyn.

Tri režimy šetrenia elektrickej energie

Automobil umožňuje vybrať jeden z troch režimov jazdy s odlišným účinkom rekuperácie, teda vracania energie späť do batérií: normal, eco a eco plus.

Bežný režim sa podobá na jazdu s automobilom, ktorý využíva mimoriadne kultivovanú automatickú prevodovku. Pri pustení plynu má e-Golf extrémne dlhú zotrvačnosť, ktorá sa blíži jazde s vyradeným prevodovým stupňom.

Režimy Eco a Eco Plus výrazne zmenia charakteristiku plynového pedálu a znižujú výkon elektrickej sústavy až na 55 kW (75 k). Auto je „lenivejšie“, zrýchľuje menej ochotne a zároveň šetrí elektrickú energiu.

Trochu ako v trolejbuse

Aj jednostupňová prevodovka ponúka dva módy. Vodič si môže zvoliť medzi štandardným režimom D a režimom B so zvýšenou schopnosťou rekuperácie.

Práve druhý spomenutý režim je veľmi vhodný do veľkomesta, kde sa plynový pedál zmení zároveň na brzdový.

Po prepnutí do režimu B sa automobil po pustení brzdy nepohýna automaticky ako v režime D. K plynulému pohnutiu dôjde až po značnom stlačení plynu.

Dráha plynového pedála je prispôsobená tak, aby v spodných asi dvoch tretinách automobil akceleroval a vo vrchnej tretine automobil brzdil. Ak sme plyn pustili vyššie – za hranicu akcelerácie, automobil začal spomaľovať.

Po pustení nohy z plynu automobil výrazne brzdil, ako počas stlačenia brzdy pri spomaľovaní, napríklad pred križovatkou. Spomaľuje výhradne elektromotor, pričom vracia maximálne množstvo dostupnej energie späť do akumulátorov.

Boli sme zvedaví, či brzdové svetlá elektrifikovaného Golfa pri rekuperácii, teda brzdení, svietia.

Automobilka tvrdí, že ak preťaženie vozidla prekročí presne určenú hranicu, svetlá sa automaticky rozsvietia bez ohľadu na spôsob spomaľovania.

Batérie sme šetrili kombinovaním režimov prevodovky

Najviac sa nám páčila jazda v štandardnom režime D, ktorú sme pred križovatkou kombinovali s režimom B, potlačením radiacej páky k sebe. V automobiloch s automatickou prevodovkou DSG si takýmto spôsobom vodič prepína medzi štandardným a športovým režimom.

Výsledkom je jazda s minimálnym atakom na brzdový pedál vozidla.

Volkswagen e-Golf je svižné auto s maximálnym dojazdom 190 km. V reálnej prevádzke by mal dojazd dosiahnuť od 130 do 190 km, teda pokryť rádius veľkého mesta.

Na nabíjanie batérií je potrebný jednosmerný alebo striedavý prúd prostredníctvom nabíjacieho konektora CCS.

Rýchlonabíjanie naplní batérie na 80 % už za 30 minút.

Nabíjanie batérií v domácich podmienkach pri využití 230 V a výkonu 3,6 kW trvá približne osem hodín.

Ak si odmyslíme elektrický pohon, tak Volkswagen e-Golf je obyčajný Golf za trochu neobyčajnú cenu, 34 900 eur. Je to však podstatne menej ako za elektromobily predstavené pred niekoľkými rokmi.

Motor

Typ motora Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom
Výkon 85 kW (115 k)
Krútiaci moment 270 Nm

Batérie

Typ Lithium-Ion
Váha 380 kg
Kapacita 24,2 kWh
Počet článkov 264 v 27 moduloch
Nominálne napätie 323 V

Dynamické parametre

Zrýchlenie 0-60 km/h; 0-100 km/h 4,2 s; 10,4 s
Maximálna rýchlosť 140 km/h

Váha, rozmery a dojazd

Dĺžka x Šírka x Výška 4 254 mm/1 799 mm/1 453 mm
Rázvor 2 632 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 585 kg
Maximálny dojazd 190 km
Dojazd v reálnej prevádzke 130 – 190 km
Spotreba 12,7 kWh (1,90 eur*) /100 km

* pri koncovej cene 0,15 eur/1 kWh za elektrickú energiu pre domácnosti

Menšie auto, väčší zážitok

Volkswagen postavil elektro-prezentáciu na troch modeloch. Druhým bol malý mestský e-up!.

Na približne 20 km dlhom okruhu po Berlíne sme prišli k záveru, že ak by sme si mali vybrať elektrické auto ako druhé do rodiny, bol by to práve e-up!

Elektromobil je zatiaľ odsúdený na relatívne krátke trasy mestom. Práve v ňom poslúži e-up! takmer rovnako dobre ako väčší e-Golf.

Je agilný, výborne zrýchľuje a napriek nižšej triede, do ktorej patrí, je jeho spracovanie na dobrej úrovni.

Obmedzením môže byť len potreba väčšieho batožinového priestoru alebo nutnosť pravidelne voziť v druhom rade dospelé osoby.

Aj so spotrebou elektrickej energie je to celkom príjemné. Veľký ukazovateľ kapacity batérie klesal primerane. Pri využití všetkých možností rekuperácie sme jazdili efektívne a prekonaná vzdialenosť v meste zodpovedala zobrazovanému poklesu dojazdu.

Na batérie sa vzťahuje záruka výrobcu a to po dobu osem rokov alebo 160 000 km. Nevzťahuje sa však priamo na kapacitu batérií, ktorá môže klesať v závislosti s náročnosťou využívania vozidla.

Motor

Typ motora Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom
Výkon 60 kW (82 k)
Krútiaci moment 210 Nm

Batérie

Typ Lithium-Ion
Váha 230 kg
Kapacita 18,7 kWh

Dynamické parametre

Zrýchlenie 0-100 km/h 12,4 s
Maximálna rýchlosť 128 km/h

Váha, rozmery a dojazd

Pohotovostná hmotnosť 1 214 kg
Maximálny dojazd 150 km
Dojazd v reálnej prevádzke 100 – 150 km
Spotreba 11,7 kWh (1,76 eur*)/100 km

* pri koncovej cene 0,15 eur/1 kWh za elektrickú energiu pre domácnosti

Prekvapenie z prototypu GTE neprišlo

Automobilka Volkswagen postavila niekoľko prototypov aj z modelu Golf GTE. Krátka trasa po letisku nemohla vytvoriť ucelený obraz o vozidle, no myslíme si, že v prípade sériovej produkcie Golf GTE dobre zapadne do športovej série značky Volkswagen.

Hybridná technika typu Plug-In ponúka viaceré režimy jazdy od plne elektrickej, cez hybridnú až po športový režim. Práve posledný spomenutý je v prípade modelu GTE najdôležitejší a vyťaží maximálny výkon zo spaľovacej jednotky 1,4 TSI a elektromotora.

Celkový systémový výkon oboch motorov 150 kW (204 k) a krútiaci moment 350 Nm vám pri zrýchlení nezlomí krk. Napriek vyššej hmotnosti Plug-In hybridu voči Golfu GTi, zrýchľuje Golf GTE plynulo a rýchlo. Z pokoja na rýchlosť 100 km/h sa dostane za 7,6 sekundy.

Zdrojom elektrickej energie je v prípade Volkswagenu Golf GTE akumulátor typu Lithium-Ion s kapacitou 8,8 kWh. Automobil by mal prekonať v elektrickom režime vzdialenosť maximálne do 50 km.

Napriek veľmi krátkemu zoznámeniu musíme priznať, že jazda v plne elektrickom e-Golfe nás bavila viac ako v papierovo športovejšom modeli GTE.

Čítajte viac: http://auto.sme.sk/c/7146215/prva-jazda-volkswagen-e-golf-jednym-pedalom-pridava-plyn-aj-brzdi.html#ixzz4Fnp9kbzM

Zdroj: Prvá jazda: Volkswagen e-Golf jedným pedálom pridáva plyn aj brzdí – auto.sme.sk