Lietadlá, vlaky a automobily – emisie uhlíka v porovnaní medzi Londýnom a Edinburghom Dôvera úspory energie

lietadlá a vlakyPrichádza to obdobie roka, keď sa ľudia rozhodnú cestovať späť domov, byť s priateľmi a rodinou počas prázdnin. Preto sme sa pýtali, ktorý spôsob je najlepší na tieto cesty. Pozreli sme sa na množstvo uhlíka generované rôznymi spôsobmi cestovania.

„Najlepší“ spôsob dopravy závisí samozrejme od toho, kam idete – ak celá vaša rodina žije na dvoch uliciach, môžete sa prejsť. Ale väčšina z nás musí ísť trochu ďalej. Štúdia z roku 2007 s názvom The Carbon Cost of Christmas (Vianočné náklady na uhlí) zistila, že priemerný obyvateľ Spojeného kráľovstva bude v čase Vianoc cestovať okolo 121 míľ, aby navštívil rodinu a priateľov.

Urobili sme hypotetickú cestu medzi kanceláriami Energy Saving Trust v Londýne a Edinburghu, aby sme porovnali naše spôsoby prepravy uskutočnené jednou osobou.

Ak čas nemá žiadny vplyv a máte pocit, že ste energický, vždy by ste mohli chodiť – ale podľa spoločnosti Google by to trvalo päť dní a štyri hodiny. To nezahŕňa ani jesť a spať. Nemali by ste však emitovať žiadny uhlík.

O niečo praktickejšie by ste mohli uvažovať o cyklistike. Najčistejšia forma dopravy má opäť 0 uhlíkových emisií, ale zaberie vám to len 38 hodín a viac času na jedenie, spánok a odpočinok unavených nôh.

Ďalšou možnosťou by mohlo byť elektrické auto. Čisté elektrické auto by emitovalo nulové emisie z výfuku a mali by ste mať priestor aj na pár balíkov. Nový Mk2 Nissan Leaf má dosah 235 míľ, takže sa budete musieť na svojej ceste aspoň raz nabiť. Rýchlosti nabíjania závisia od typu použitej nabíjačky, ale ak ste naplánovali cestu tak, aby zahŕňala nabíjaciu zastávku cez noc, mohlo by to fungovať celkom dobre. Celkové emisie uhlíka z elektrického vozidla sa budú líšiť v závislosti od vášho zdroja elektriny. Stále má menšiu uhlíkovú stopu ako z vozidiel na fosílne palivá a ak svoje auto nabíjate z obnoviteľného zdroja energie, napríklad zo slnečnej alebo veternej energie, bude celkovo emitovať nulové emisie.

Ak je rýchlosť rozhodujúca, vlak môže byť najlepšou stávkou. S iba 29 kg CO2 je to zďaleka najnižšia úroveň emisií pre tradičnejšie formy dopravy pre jednotlivca.

Benzínové a naftové autá by emitovali 120 a 115 kgCo2 – a to by trvalo aj dlhšie. Stále môžete znížiť svoje emisie použitím techník ekologického riadenia, ktoré sa zameriavajú na očakávania, aby ste sa vyhli potrebe brzdiť alebo prudko zrýchľovať.

Automobily sa stávajú efektívnejším spôsobom dopravy s väčším počtom ľudí vo vozidle. Uvedené čísla sú pre jednotlivého cestujúceho. Keď do automobilu pridáte ľudí, celkové hodnoty emisií zostanú rovnaké, ale miera emisií na osobu sa zníži. Ak by teda cestovali štyri rodiny, a nie jednotlivec, mali by byť spojené emisie vo vlaku 29 kg CO2 x 4 – teda 116 kg CO2, čo je na rovnakej úrovni ako benzín (120 kg CO2) alebo naftový automobil (115 kg CO2) emisií. Získajte päť v aute a je to skutočne efektívnejšie – aj keď možno nie také pohodlné.

Nie je prekvapením, že najhorším páchateľom je lietadlo, ktoré prišlo na neuveriteľných 144 kg CO2 pre tento let z Londýna do Edinburghu. Aj keď to môže byť z časového hľadiska lákavé, nerobí to nič pre vaše emisie uhlíka a do času, keď ste sa dostavili a odhlásili a cestovali do centra mesta, môžete tiež ísť vlakom.

Pri plánovaní vašej cesty by ste mali mať na pamäti niečo.

Zdroj: Lietadlá, vlaky a automobily – emisie uhlíka v porovnaní medzi Londýnom a Edinburghom Dôvera úspory energie