TEST: BMW 330e plug-in hybrid – K pumpe či k zásuvke? – AutoMix.sk

TEST: BMW 330e plug-in hybrid – K pumpe či k zásuvke?

15.4.2016 | Testy

Náš obľúbený sedan, benzínový štvorvalec, elektromotor a plný kufor batérií. Je BMW 330e zbytočne komplikované alebo fantasticky flexibilné? Jazdí plug-in hybrid tak dobre, ako bežná trojka?

Dnes sa podrobne pozrieme na kombináciu jedného z najlepších sedanov dnes na trhu a plug-in hybridného pohonu. Na úvod však trochu všeobecného úvodu k autám s takýmto pohonným ústrojenstvom.

Toyota pracovala roky na tom, aby si hybridy vybudovali povesť ekologických áut. U technicky neznalej verejnosti sa im to síce podarilo, no reálna ekologickosť hybridov je stále otázna. Čo im ale musíme nechať, je dobrá spotreba v meste. Pri konštantnej jazde po diaľnici je však vplyv elektromotora na spotrebu marginálny. Hybrid kombinuje výhody aj nevýhody elektromotorov aj spaľovacích motorov a tieto motory si dokážu navzájom vypomáhať. Po technickej stránke je to ale tá najkomplikovanejšia možnosť – mix elektromobilu a klasického auta.

 BMW 330e plug-in hybrid

Hlavným rozdielom medzi plug-in hybridom a „klasickým“ hybridom (ako napr. BMW ActiveHybrid3, predchodca 330e) je kapacita batérií a možnosť nabíjať ich z externého zdroja. Dokáže to aj dnes testované BMW 330e. Na pohľad síce vyzerá ako klasický rad 3, no prezrádza ho konektor ukrytý v ľavom prednom blatníku.

 
 BMW 330e plug-in hybrid

Aj v interiéri je to stále len BMW radu 3. Kvalitné materiály, premyslená ergonómia, dobrá poloha za volantom a päť miest na sedenie. Tradičný displej systému iDrive v strede palubnej dosky má však o jednu položku viac. Po stlačení tlačidla s nápisom „eDrive“ umiestneného vedľa radiacej páky sa ocitnete v hybridnom menu s možnosťami Auto eDrive, Max eDrive a Save. Ale k tomu neskôr.

Motor a prevodovka

Pod prednou kapotou nájdete pozdĺžne umiestnený 2,0 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 135 kW / 184 k a krútiacim momentom 290 Nm. Medzi ním a osemstupňovou automatickou prevodovkou je namiesto absentujúceho meniča krútiaceho momentu umiestnený elektromotor s výkonom 65 kW / 88 k a krútiacim momentom 250 Nm. Ide teda o paralelný hybrid. Spolu prenáša táto sústava na zadné kolesá maximálny výkon 185 kW / 252 k a krútiaci moment 420 Nm. Komplikované? Ešte sa to veru skomplikuje.

 
 BMW 330e plug-in hybrid

Na rozdiel od systémov s elektromotorom priamo na náprave (ako v BMW i8 či Volve XC90 T8) využíva elektromotor v 330e rovnakú prevodovku ako spaľovací motor. Jej radenie počas jazdy na elektromotor je doslova nepostrehnuteľné a automat má podľa výrobcu zvyšovať jeho životnosť. Toto riešenie však technicky neumožňuje štartovanie spaľovacieho motoru elektromotorom, preto využíva 330e na štartovanie klasický nezávislý štartér.

 
Technika BMW 330e plug-in hybrid

Elektromotor pomáha spaľovaciemu motoru neustále pomocou približne 100 Nm a v závislosti od polohy plynu dokáže krátkodobo poskytnúť až 250 Nm. Preto máte v niektorých situáciách k dispozícii prekvapujúce množstvo krútiaceho momentu (v preklade, zadok nemá problém, ak si prajete, ísť bokom). Akoby ste mali motor s väčším objemom. Prechod medzi jednotlivými pohonmi je plynulý, hoci štartovanie spaľovacieho motora stále pozorovateľné. Sme zároveň radi, že BMW sa nepokúšalo dobre odhlučnený interiér „vylepšiť“ umelým zvukom motora. Radšej originálne ticho ako umelý rámus. Takmer nepozorovateľne spolupracujúce motory pomáhajú 330e dopracovať sa na stovku za 6,1 sekundy, rovnako rýchlo ako Honda Civic Type-R čiSeat Leon Cupra. Aj to je pozitívny vplyv elektromotora. Zároveň pomáha eliminovať (aj tak krátke) oneskorenie twinscroll turba.

 
Technika BMW 330e plug-in hybrid

Energiu pre elektromotor poskytujú batérie s „hrubou“ kapacitou 7,6 kWh (resp. „čistou“ kapacitou 5,7 kWh) umiestnené za a nad diferenciálom. Kvôli tomu klesol objem batožinového priestoru na 370 litrov. V praxi to nie je také zlé ale kombi by bolo pre túto motorizáciu rozumnejšou voľbou. Zatiaľ je však 330e dostupné len ako sedan. Kvôli batériám klesol aj objem palivovej nádrže – zo 60 na 41 litrov.

Všetka technika navyše – elektromotor, batérie, menič napätia, kabeláž a prídavné kúrenie – pridajú trojke približne 165 kilogramov. Výrobcovi sa však poradilo zachovať rozloženie hmotnosti 50:50 (napríklad premiestnením 12 voltovej batérie z kufra pod prednú kapotu). Aj veľmi pozorní vodiči tak budú mať problém spozorovať rozdiel v porovnaní s „nehybridnou“ trojkou a 330e jazdí stále tak, ako by ste od radu 3 čakali. Teda neutrálne a rýchlo.

 
 BMW 330e plug-in hybrid

Štandardnou súčasťou 330e je aj vyššie spomínané prídavné elektrické kúrenie a chladenie. Hlavným dôvodom jeho prítomnosti je možnosť kúriť a klimatizovať aj pri jazde čisto na elektrický pohon. Systém má výkon 5 kW a aktivovať ho môžete aj na diaľku. Jeho ďalšou výhodou je možnosť kúriť a klimatizovať aj počas státia, s vypnutým motorom. Okrem toho kompenzuje aj pomalšie zohrievanie spaľovacieho motora (pretože je častejšie vypnutý).

Jazda

Úplne prvé, čo vás počas jazdy prekvapí je ticho. V 330e je spaľovací motor počuť len málokedy, a keď, tak veľmi ticho a so športovým podtónom. Najhlasnejším zvukom po vypnutí rádia je hučanie pneumatík. Ticho však odhalilo na nerovnostiach aj nápadne vŕzgajúce dvere (všetky štyri). Netušíme, čo sa deje, ale toto je už druhý kus radu 3 po facelifte, ktorý trpel podobným problémom. Nepochybujeme však, že ho výrobca vyrieši.

 
 BMW 330e plug-in hybrid

Výmena meniča krútiaceho momentu za elektromotor je pozorovateľná v podobe väčšej sily pri pohnutí sa. Auto sa vždy rozbieha na elektromotor a spaľovací motor štartuje približne od rýchlosti 2 km/h. Brzdový pedál reaguje na úvod o niečo prudkejšie, ako sme zvyknutí, no pri silnejšom brzdení reaguje zas naopak, slabšie. Na tento efekt spôsobený rekuperáciou brzdnej energie sme si však po chvíli zvykli. V zápche využíva 330e na posúvanie sa v kolóne hlavne elektromotor. V závislosti od režimu sa štvorvalec počas brzdenia vypne aby mohol elektromotor rekuperovať elektrickú energiu.

 
 BMW 330e plug-in hybrid

Pohodlie cestovania je také, aké od trojky očakávate. Podvozok by sme označili skôr za tvrdší ale stále pohodlný. Športovejšia jazda prezrádza, že klasická neutralita ideálneho rozloženia hmotnosti zostala zachovaná. Prekvapila nás schopnosť zadnej nápravy cielene stratiť trakciu pomocou trochu agresívnejšieho stlačenia plynu. Predsa len, elektromotor ponúka nezanedbateľný prírastok krútiaceho momentu. Na pocit ho má 330e v niektorých situáciách možno viac ako trojlitrový diesel. Odpojte sa zo zásuvky a môžete ísť driftovať.

Spotreba

Z merania spotreby 330e sme mali chvíľu hlavy v smútku. Vďaka niekoľkým hybridným režimom jazdy sa za rovnakých podmienok spotreba paliva aj elektrickej energie líši. A radikálne. Pre nás to (bohužiaľ) znamenalo viacnásobné meranie spotreby.

 
 BMW 330e plug-in hybrid

Ak máte v pláne jazdiť na batérie, ideálnou možnosťou je nabíjanie doma, ideálne na dvore rodinného domu, pomocou klasickej 220 V zásuvky. Batérie takto nabijete z 0 na 100 % približne za 3 hodiny. Na 80 % by vám však mala stačiť hodina a pol. Ak by ste chceli ušetriť čas pomocou rýchlonabíjačiek, máte smolu. Rýchlonabíjanie pomocou Type 2 konektoru totiž nie je podporované. BMW však za príplatok ponúka špeciálne zariadenie, ktoré má po inštalácii (u vás doma) skrátiť nabíjanie o 45 minút. Ale späť k spotrebám.

Mesto – nabité batérie

Pri prvom meraní v meste sme začínali s batériami nabitými na 80 % a udávaným elektrickým dojazdom 21 km. Po našom tradičnom 28 km dlhom kole po Bratislave sme sľubovaných 21 kilometrov skutočne jazdili čisto na elektrický pohon. Potom sa však naštartoval spaľovací štvorvalec. Konečná priemerná spotreba benzínu tal bola 0,6 l/100 km (resp. 0,6 l/7 km), zatiaľ čo priemerná spotreba elektrickej energie sa ustálila na hodnote 18,3 kWh/100 km. To celé pri priemernej rýchlosti 32 km/h.

Mesto – „Auto eDrive“, vybité batérie

Následne sme merali spotrebu s vybitými batériami a v režime „Auto eDrive“. Tvárili sme sa teda, že nemáme plug-in hybrid, ale len „klasický“ hybrid. Pri tomto meraní po identickej trase si auto vypýtalo 7,5 l/100 km pri priemernej rýchlosti 35 km/h.

Mesto – „Save“, zbieranie rekuperovanej energie

Počas ďalšieho merania sme zvolili režim „Save“, ktorý ukladal rekuperovanú energiu z brzdenia na neskôr. Vtedy sa nám podarilo opäť po rovnakej trase jazdiť za 11,6 l/100 km, pričom za 7 najazdených kilometrov sme dobili batérie na ďalšie 3 „elektrické“ kilometre.

 
 BMW 330e plug-in hybrid

Mesto – „S“, nabíjanie batérií spaľovacím motorom

Keď sme sa už tak „rozmerali“, skúsili sme zistiť aj spotrebu v režime „S“ (s radiacou pákou v športovom režime). Môže to znieť ako zbytočnosť ale z testu BMW i8 sme vedeli, že tento režim umožňuje na úkor spotreby paliva naplno dobíjať počas jazdy batérie. Teda akoby sme motor okrem pohonu auta využívali aj ako generátor elektriny. V tomto režime sa nám podarilo počas našej 28 km dlhej trasy nabiť batérie na 19 km dojazdu (75 %). Háčik? Spotreba 14,2 l/100 km.

Mimo mesto – „Auto eDrive“, nabité batérie

Doma sme auto zapojili do 220 V zásuvky a nabili ho na 100 %. Elektromer hlásil 6,64 kWh spotrebovanej elektrickej energie čo pri odhadovanej cene 0,15 € / kWh znamená približne 1 € za nabitie. Palubný počítač to preložil ako dojazd 28 km. Nakoľko BMW 330e dokáže využívať čisto elektrický pohon až do rýchlosti 120 km/h, vybrali sme sa mimo mesto. Čisto za pomoci elektrickej energie sa nám podarilo prejsť z Nových Zámkov až do Nitry, teda niečo vyše 30 km. Po meste by to bolo viac, po diaľnici zas menej. Spotreba elektrickej energie sa ustálila na hodnote 20 kWh/ 100 km. Teoreticky by vás tak 100 km prejdených na elektromotor vyšlo do 3,3 €. Situácia sa však mení napríklad s využitím fotovoltaických článkov.

Mimo mesto – vybité batérie

Ani keď budete mimo mesto jazdiť len za pomoci štvorvalca, nebude to vôbec také zlé. Na našej testovacej trase si pri priemernej rýchlosti 77 km/h 330e vypýtalo len 4,9 l/100 km. Na diaľnici to bolo 5,2 l/100 km pri 110 km/h a 7 l /100 km pri 130 km/h. Zaujímavosťou je, že brzdením na diaľnici sa nám podarilo rekuperovať energiu na 2 km elektrického dojazdu.

 BMW 330e plug-in hybrid

Spotreba benzínu je tak adekvátna celkovému výkonu pohonného ústrojenstva. Na takéto hodnoty sme si však zvykli aj u podobne výkonných benzínových áut bez hybridného systému. Zaujímavosťou je, že ak sa vám podarí minúť všetok benzín ale máte stále nabité batérie, môžete pokračovať ďalej.

Ako ako je to so životnosťou batérií, pýtate sa. Výrobca poskytuje záruku na batérie 6 rokov alebo 100 000 km (čo príde skôr). Po skúsenostiach s elektromobilmi však batérie vydržia takmer vždy dlhšie. Niekedy aj tri krát tak dlho.

Záver

Po týždni s týmto autom sa mi v hlave bijú dva uhly pohľadu: je to najflexibilnejšia / najlepšia trojka v ponuke alebo najkomplikovanejšia / najnezmyselnejšia trojka v ponuke? Je nám však jasné, že je to stále BMW radu 3 a výrobca odhadol dobre pomer výkonu spaľovacieho motora a elektromotora. Batožinový priestor je kvôli batériám síce menší, no stále použiteľný a všetky kvality tradičnej trojky vrátane jazdných vlastností zostali zachované.

BMW 330e plug-in hybrid však nie je pre každého. Ak bývate na sídlisku, nabíjanie je problematické a ak dochádzate viac ako 50 km, výhody batérií sa strácajú. Na druhej strane, ak máte doma garáž so solárnymi panelmi a prácu bližšie ako 20 km, vaše náklady na prevádzku podobného auta môžu byť nižšie, ako u dieselu. Okrem toho vás 330e nebude príliš sankcionovať, ani keď nebudete jazdiť „zo zásuvky“.

Ekológov však musíme sklamať. Tento typ auta nie je tak ekologický, ako sa zdá, no z pohľadu zákazníka poskytuje veľa výhod a málo nevýhod. Ak je vašou prioritou flexibilita, chcete si vyskúšať žiť s elektromobilom a ušetriť na palive, BMW 330e je ideálnou voľbou. Aj preto, že vám dáva na výber.

Čo sa týka budúcnosti plug-in hybridov, kapacity batérií pri rovnakej veľkosti pôjdu už len hore a ceny už len dole. Trojciferný elektrický dojazd je tak zrejme otázkou niekoľkých rokov.

Spaľovací motor
Palivo benzín
Valce 4
Zdvihový objem (cm3) 1 998
Prevodovka automatická osmestupňová
Poháňaná náprava zadná
Elektromotor
Kapacita batérií (kWh) / Napätie (V) 7,6 (resp. 5,7) kWh / 293 V
Prevodovka spoločná so spaľovacím motorom
Umiestnenie na zotrvačníku,
namiesto meniča krútiaceho momentu
Výkony: spaľovací motor / elektromotor
Najvyšší výkon: spaľovací motor / elektromotor (kW/k)

135 kW / 184 k
pri 5000-6500 ot./min

65 kW / 88 k

Spoločný výkon systému:
185 kW / 252 k

Krútiaci moment: spaľovací motor / elektromotor (Nm) 290 Nm
pri 1350 až 4250 ot./min.
/
250 Nm
Maximálna rýchlosť (km/h) 225 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h 6,1 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

-,-/ -,- / 2,1

Rozmery
Dĺžka / šírka / výška (mm) 4 633 / 2 031 / 1 439
Batožinový priestor (l): 370
Objem palivovej nádrže (l): 41
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1735
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu 43,600 €

Základná cena modelu (330e)

43,600 €

Autor: Daniel Krnáč 

Zdroj: TEST: BMW 330e plug-in hybrid – K pumpe či k zásuvke? – AutoMix.sk