Od veľkého tresku so zaradením elektrických kolobežiek do zákona o cestnej premávke už ubehli dva roky. Elektrické kolobežky, respektíve kolobežky s pomocným motorčekom (ako sa podľa spomínaného zákona volajú), sú zaradené do kategórie nemotorové vozidlo. A teda aj každá osoba, ktorá sa na takejto kolobežke vozí = takéto vozidlo vedie, je podľa našej legislatívy „vodič nemotorového vozidla“.
15.2.2023Od veľkého tresku so zaradením elektrických kolobežiek do zákona o cestnej premávke už ubehli dva roky. Elektrické kolobežky, respektíve kolobežky s pomocným motorčekom (ako sa podľa spomínaného zákona volajú), sú zaradené do kategórie nemotorové vozidlo. A teda aj každá osoba, ktorá sa na takejto kolobežke vozí = takéto vozidlo vedie, je podľa našej legislatívy „vodič nemotorového vozidla“.
Vodič nemotorového vozidla je osoba, ktorá vedie: Chodec je osoba, ktorá:
- záprahové vozidlá (koče) ovládané pohoničom – a je jedno, či pohonič sedí na svojom mieste alebo vedie koč z bočnej strany a ide pešo,
- bicykle,
- bicykle s pomocným motorčekom,
- kolobežky s pomocným motorčekom,
- samovyvažovacie vozidlá – tzv. hoverboard,
- a samozrejme iné vozidlá s ľudským alebo zvieracím pohonom neuvedené v kategórii chodci
- ide pešo,
- napr. tlačí/ťahá:
- sánky
- detský kočík
- vozík pre osoby so zdravotným postihnutím
- hocijaký iný vozík (šírka do 60 cm)
- sa pohybuje na:
- korčuliach
- obyčajnej kolobežke
- skateboarde alebo na prostriedku podobnom vyššie uvedeným
- vozíku pre osoby so zdravotným postihnutím (aj na elektrickom)
- tlačí:
- bicykel, motocykel
- kolobežku s pomocným motorčekom
- vedie zviera.
Ktoré vozidlá sú nemotorové sa dá nájsť v zákone č. 106/2018 o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, §4. Kategórie vozidiel, odsek (8).
Kto vlastne je chodec a kto je už vodič nemotorového vozidla?
Presné vysvetlenie nájdeme v zákone č. 8/2009, v §2, kde sa vykladajú základné pojmy.
Ďalej v texte budeme používať pojem vodič a stále tým bude myslený vodič nemotorového vozidla.
Veľmi dôležité je podotknúť fakt, že chodec aj vodič – obidvaja sú účastníci cestnej premávky a teda sa majú správať disciplinovane, neohrozovať bezpečnosť cestnej premávky, rešpektovať dopravné značky a pokyny policajta.
Aké mám ako vodič elektrickej kolobežky povinnosti?
Na vodiča sa už vzťahujú väčšie povinnosti a to hlavne dbať na zvýšenú opatrnosť voči chodcom a neohrozovať ich, venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu – napr. nepoužívať mobil.
O zvýšenú opatrnosť treba dbať najmä voči deťom, osobám so zdravotným postihnutím, osobám používajúcim bielu palicu a starším ľuďom.
Elektrické kolobežky verzus alkohol. Aké pravidlá platia?
O tom, že sa počas vedenia nesmú požívať návykové látky, a že pod ich vplyvom sa nesmie viesť vozidlo – aj nemotorové – je asi jasné.
Čo sa týka alkoholu, vodič v našom ponímaní, teda napr. na e-kolobežke, smie viesť vozidlo s hladinou alkoholu v dychu menej ako 0,5 ‰ (toto platí len v rámci obce/mesta a na cestičke pre cyklistov).
Je však dôležité pripomenúť, že ak nás zastavia policajti počas jazdy na elektrickej kolobežke a „nafúkame“ viac ako 1‰, je to takisto považované za trestný čin ako pri šoférovaní auta.
Ako a kde môžem na tejto kolobežke jazdiť?
Základ by sme mali. O tom, kde je povolené na elektronickej kolobežke jazdiť, tiež hovorí zákon o cestnej premávke.
S elektrickou kolobežkou smiem jazdiť:
- ak mám viac ako 15 rokov (na cestičke pre cyklistov, poľnej alebo lesnej ceste a v obytnej zóne smú jazdiť aj mladšie osoby),
- prioritne po pravej strane cesty,
- po pravej strane: chodníka, cestičky pre chodcov, priechodu pre chodcov,
- chodcov ale nesmiem ohrozovať, obmedzovať,
- a nesmiem prekročiť rýchlosť chôdze,
- po pravej strane cestičky pre cyklistov, ale taktiež ich nesmiem obmedziť ani ohroziť,
- ak sme viacerí, tak len jednotlivo za sebou – nesmieme ísť dvaja vedľa seba,
- čerešnička na torte – na jednej kolobežke sa smie voziť len jedna osoba.
Pre vodiča e-kolobežky nie je stanovená žiadna povinnosť na nosenie prilby alebo výstražnej vesty. Napriek tomu prilba nie je povinná, no stále je dobré, keď si hlavu chránime. Predsa len aj e-kolobežka vie dosiahnuť celkom vysokú rýchlosť a vždy sa na ceste/chodníku môže stať niečo nečakané.
Kolobežka ako vozidlo musí byť náležite osvetlená, to znamená vpredu bielym svetlom a vzadu červeným.
Za čo na kolobežke zodpovedám?
Je tu ďalšia zákonná povinnosť – a to konkrétne zodpovednosť za škodu. V zmysle občianskeho zákonníka je každá osoba zodpovedná za škodu, ktorú spôsobí. Je to všeobecná zodpovednosť. Ak spôsobím škodu pri vedení nemotorového vozidla, som za ňu zodpovedný. Škodou sa myslí úraz, majetková škoda a podobne.
Dokonca niektoré európske (hlavne španielske) mestá sami vydali príkaz na povinné poistenie za spôsobenú škodu e-kolobežiek, či doplnili povinnosť nosenia prilby počas jazdy. O povinnom poistení pre e-kolobežky, prípadne e-bicykle sa naozaj vedú debaty naprieč celým svetom.
Okrem toho Európska smernica chce zahrnúť do smernice o povinnom zmluvnom poistení aj elektrické kolobežky, ktoré vedia dosiahnuť rýchlosť väčšiu ako 25 km/h, prípadne 14 km/h, ak vážia viac ako 25 kg. Ak sa nič nezmení, táto povinnosť nadobudne platnosť vo všetkých členských krajinách od januára roku 2024.
Len pre zaujímavosť, v roku 2022 odbor dopravnej polície zaznamenal 457 dopravných nehôd, ktoré zavinili vodiči nemotorových vozidiel, konkrétne vodiči bicyklov, e-bicyklov a e-kolobežiek. A to sú len dopravné nehody, ktoré riešila polícia.
Zdroj: Oddelenie dopravnej polície prezídia Policajného zboru
Dobrou správou je, že poistenie zodpovednosti je často poisťované spolu s poistením domácnosti. Konkrétne sa to volá „poistene zodpovednosti za škodu členov domácnosti“. Samozrejme, je to možné aj v našom poistení VIVA.
A čo ak chcem ochrániť svoju e-kolobežku?
Máme pre vás tiež dobrú správu. S pripoistením pre bicykle ochránite nielen svojho klasického dvojkolesového tátoša, ale aj bicykel s pomocným motorčekom, detský cyklovozík, cyklopríves, kolobežku a aj kolobežku s pomocným motorčekom.
Za pár eur navyše k vášmu klasickému poisteniu domácnosti VIVA budete chránený v rámci celej Európy na základné riziká (napríklad búrlivý vietor, náraz vozidla, požiar či únik vody), ale aj proti krádeži vlámaním, lúpeži, vandalizmu a v prípade dopravných nehôd.
Nezabúdajte, jednou z povinností poisteného je pri vzniku škody kontaktovať políciu, ak má podozrenie, že došlo k spáchaniu trestného činu.
Source: Elektrické kolobežky a zákon. Čo treba vedieť? | Colonnade
Celkom dobry blog, ale je tam mala chybicka krasy. Nabijanie baterie je opisane spravne, avsak je to platne len pre nabijacku, nie pre alternator. Dobijanie autobaterie alternatorom po nastartovani je ovela vacsimi prudmi. Ide o to, ze ak mate spravne napatie dobijania (14-14,4V) neznamena to, ze sa akumulator nabija. Napriklad: ak by sme mali takmer vybity 55Ah akumulator by sa mal nabijat dajme tomu prudom 5,5A po dobu cca 10hod. Predstavte si, ze by ste nastartovali auto cez kable a chceli by ste dobit akumulator do plnej, alebo skoroplnej kapacity. To by ste museli jazdit takmer 10hodin, co je nepredstavitelne. Predstavte si, ze jasdite v meste. 15min jazdy, startovanie, znova kratky cas jazdy a znova start. To by ste tu bateriu vybili skor, ako by ste sa niekam dostali. Je to sice invidualne, ale zoberme priemer. Pokial by bola bateria vybita tak, ze vam auto nastartuje len tak tak, mala by sa nabit do plnej kapacity cca do priemerne dvoch hodin jazdy (u niektorych aut je to omnoho menej). To znamena, ze nabijaci prud pri 55Ah baterii je 5x vacsi = 27,5A. Samozrejme, berte tieto cisla s rezervou, nie su smerodajne. Mam s tym osobnu skusenost, ktora mi to potvrdila. Bolo to sposobene chybnym alternatorom, ktory dodaval iba polovicu jeho max. kapacity v plnom zatazeni. Vtedy som nameral prud okolo 5A a kazdy den som mal problem so startovanim. Po vymene alternatora som nameral dobijaci prud takmer 20A. Su to dva roky a do auta som nemusel ani nakuknut, iba klasicka udrzba baterie (doliatie vody). Je to velmi vzacna skusenost, s ktorou sa chcem podelit. Bol som totiz u nespocetne vela autoelektrikarov a popravde, nemali tusenia, ako to spravne ma byt. Bolo to same ze vymenit to, vymenit ono, islo iba o pokus a omyl. Vzhladom na to, ze alternator dobijal, aj ked iba malym prudom, kazdy jeden vylucil jeho chybu. Dufam, ze tato skusenost pomoze aj vam.
nabijaci prud pri 55Ah baterii je 5x vacsi = 27,5A ????????????
To myslíš vážne ?
BOSCH manual:
Recharging with a Constant Voltage
When using this charging method, the initial current applied to the battery should be limited to 25A and the voltage to 14.4V.
Čo sa Ti na tom nepáči ?
Vzpomínám na našeho Moskviče, který měl hodně budíků – a hlavně ampérmetr. Jednou si syn hrál se zadní lampičkou a svítila přes noc. Hned ukazoval nabíjení skoro 20 A! A před tím jsem si ampérmetr namontoval pod palubní desku taky.
Nějak se to zkomolilo. Ampérmetr jsem si namontoval u Spartaka. A těch 20 A dobíjel Moskvič druhý den ráno po nastartování až skoro do Prahy…
ze vozidlo ma regulator napetia ktory odpaja bateriu od nabijania si niekedy pocul ? ze vozidlo ma dva elektricke okruhy bateriovy a alternatorovy si pocul ? asi nie vsak ? 😀
1) „Dobré nabíjacie napätie je okolo od 14 V po 14,8 V. …….síce odpustí nejaký ten presah o desatinku voltu, no o jeden celý volt by bolo na batériu už priveľa. “
Klasicka bateria je nabita pri 14,4 – 14,7V*, nabijanie ukoncime pri 16,2-16,8V kedy bol dokonceny proces DESULFATACIE!
Nad 13,2V sa zacina rozkladat sulfat do 14,7V kedy sa zacina rokladat aj voda na kyslik a vodik. Samozrejme nesmie prekrocit teplotu 40C. Pouzivame maly prud (viz nizsie).
2)
Sulfatacia baterie (pokial neprekrocila kriticke mnozstvo) sa da odstranit nabijanim malym prudom (0,025-0,05C) C=kapacita baterie (napr. 47Ah) az po uplne nabitie. Moze to trvat poriadne dlho.
3) „Tu je výpočet prúdu pre dobrú životnosť autobatérie Ah/ 20 čiže kapacita napríklad 44ah / 20“
Nabijaci prud maju nabijacky nastaveny na 0,08 – 0,1C t.j. napr. kludne aj 4A.
Max. by mal byt 0,5C. Presnu hodnotu doda vyrobca.
4) Napatie treba merat priamo na svorkach baterie. Uvadzane palubne voltmetre, nemusia ukazat spravnu hodnotu. Zalezi od stavu (odpor) kabelaze a suciastok na ceste (napr. stabilizator napatia a pod.) Moja skusenost hovori ze je nizsia ako priamo na baterii.
* Hodnoty max. napatia a stavu su rozdielne podla konstrukcie akumulatora.
5) Jednoducha orientacna tabulka testu baterie na prazdno (zaplavene elektrody – udrzbove, aj bezudrzbove):
12,6V až 12,8V = 100%
12,4V až 12,5V = 75%
12,1V až 12,2V = 50%
11,9V až 12,0V = 25%
11,8V = vybitý
Nabita pri: 14,4 – 14,7V
Nabijanie ukoncime pri 16,2 – 16,8V kedy bol dokonceny proces desulfatizacie
6) Hodnoty neplatia pre vsetky baterie. Napr. Gelove VRLA maju nasledovne:
12,8V = 100%
12,5V až 12,6V = 75%
12,2V až 12,3V = 50%
12,0V až 12,1V = 25%
11,8 = vybitý
Nabitie nesmie prekrocit 14,4V!!!
7) VRLA s viazanym elektrolytom AGM:
12,8V = 100%
12,5V až 12,6V = 75%
12,2V až 12,3V = 50%
12,0V až 12,1V = 25%
11,8V = vybitý
Nabitie nesmie prekrocit: 14,6V
8)
A na zaver. Kapacitu najlepsie zmeriame tak ze bateriu nabijeme a potom ju vybijeme pomocou konstantnej zataze (napr. ziarovka H7) ktora ma odber cca 4A.
Kazdu hodinu odmeriame prud ktory bateria dodava a svorkove napatie az dokial bateria nedosiahne cca 11V.
Potom vypocitame dodany vykon za hodinu W=U*I a hodnoty pre kazdu hodinu spocitame.
t-1 12,5V * 4,14A = 51,57Wh
t-2 12,2 * 4,09A = 49,89Wh
t-n
Sumar = 51,57+49,89+n… = napr. 500Wh skutocna kapacita baterie
12V * 47 Ah = 564Wh deklarovana kapacita (neviem ci v nej vyrobca myslel aj zostatkovu kapacitu akumulatora)
Perfektne, toto su udaje, ktore skutocne pomozu a su pravdive! Chyba uz len doplnit bod 2, ze najlepsie pre DESULFATACIU je ked sa nabija striedavo – chvilu malym prudom, chvilu velkym a takto to striedat. Desulfatizator funguje na principe nejeakej frekvencie. Takto som doma postupne dokazal za 12h stridania dostat baterku z 15,84V (ked uz nechcel ist vyzsie ani po 30h nabijania) na 16,33V. Nabijal som napr. pol hodinu na 2A (mam 100Ah baterku – cize tych 0,025C) a 15min na plno (ukazovalo 6A), a takto stale dookola az som dostal baterku na 16,33V. Po odpojeni po 12h som na nej v kludovom stave nameral 12,86V, cize ako nova!
je to pravda,10 rocnu kaput bateriu -2 stupne a cvak, som nabijal impulzne jednou polvlnou cez jednu diodu asi 30 hod.az po 16,2V a konecnom prude 0, 35A a po 4 meiacoch a mrazoch aj-15 a najazdenych max.200 km mesacne pri cca. 5 km na 1 start svieti magicke oko baerie ako zelena na semafore a bateria aj po 2 dnoch nejazdia a rannej teplote – 7 stupnov ma napätie +-12 ,2V
a startuje ako ked bola nova
je to pravda, da sa zregenerovat prakticky mrtva bateria. moja 10rocna uz 6 mesacov funuje ako nova a napetie nekesa pod 12V ani pri minus 10 stpnov
Dobry clanok a reakcie nan. Vdaka vsetkym!
Dobré články,ale ja sa chcem opýtať keď mám batériu 470 A tak by som ju mal nabíjať 94 ampérovým prúdom.Podľa pokynov uvedených v príručke auta.Pretože sa tam uvádza že prúd musí tvoriť 20% hodnoty prúdu uvedenej na obale autobatérie.A že trvanie nabíjania 24 hodín. Tak ako s tým prúdom?
470A je maximálny štartovací prúd autobatérie. Správne treba batériu nabíjať prúdom zodpovedajúcim cca 5% jej kapacity ktorá sa udáva v Ampérhodinách (Ah) a je určite tiež uvedená na baterke.
Dobrý deň,
ak má auto Štart/Stop systém, dá sa nabíjať akumulátor (bez odpojenia od auta) bežnou nabíjačkou? Alebo musí byť použitá iná nabíjačka? (Pri preberaní auta v predajni mi tvrdili, že bežná (rozumej inteligentná, s riadením prúdu) nabíjačka, ktorá nie je primárne určená/vyrobená pre autá so Štart/stop systémom, môže poškodiť elektroniku toho systému (nejaká jej časť je napojená priamo na svorke akumulátora)…)
Aký je Váš názor?
Ďakujem
dnes ani v servise pri nabijani baterie ju neodpajaju z dovodu ze sa tym resetuju riadiace jednotky a potom ich musia znova nakalibrovat a to ty doma urcite nevies ako sa to robi
Správanie sa batérií v autách so systémom START/STOP je podrobne popísané v časopise Svět motorů 45/2018. Pre ľudí s klasickými vedomosťami a skúsenosťami s batériami v aute sú tam uvedené veľmi užitočné informácie, ktoré uvádzajú veci na pravú mieru. Svet áut so systémom START/STOP je úplne iný, pre zaujímavosť iba jedna informácia: autá s týmto systémom vypínajú alternátor počas jazdy podľa stavu nabitia batérie.
Na dobíjanie autobatérie v aute so systémom START/STOP je potrebné použiť nabíjačku s označením (SECURE) START/STOP, napr. spomínanej firmy CTEK konkrétne ja mám CT5 START/STOP.
Odpoveď teda znie: nie, bežnou nabíjačkou sa bez odpojenia batérie nabíja s rizikom poškodenia elektronických súčiastok, ktoré sú zapojené a funkčné aj pri vypnutom zapaľovaní. Toto platí nielen pre autá so systémom START/STOP ale pre všetky, ktoré majú elektroniku.
P.S. Máte šťastie na technikov, ktorí Vám odovzdávali auto, lebo mali pravdu, niektorí technici ani dnes v tom nemajú jasno.
Možno použiť akúkoľvek nabíjačku s riadením prúdu ale hlavne napätia.(max 14,4 V)
Odporúčam kúpiť inteligentnú nabíjačku CTEK 12V/5A (cca 80 eur). Podľa testov ide o najlepšiu svetovú značku, mám ju a 7 rokov nabíjam bez odpojenia batérie v aute. Má svetelné diódy, osem krokov do nabitia. Rieši sulfáty a regeneruje odchádzajúce batérie. Ale pozor, pri programe Recond treba baterku vybrať, lebo nabíja viac ako 15,8 V. Recond sa však bežne nepoužíva. Treba navoliť ikonku osobného auta a všetko je ok.
Mám 1,5ročnú batériu VARTA s kapacitou 61Ah 420A EN v CITROËN C15 používanom na prevoz materialu na krátke vzdialenosti. Po prvom nenaštartovaní som zmeral napätie a bolo na nej stále 12,6V, po rozsvietení svetiel 12,4. Po pripojení na nabíjačku sa nemôžem dostať na optimálne uvádzané hodnoty. Aby som dosiahol nabíjací prúd 3A musel by som zdvihnúť nabíjacie napätie možno na 18-20V. Viem ju dobíjať prúdom do 1A aj tak napätie vystúpa relatívne rýchlo na 14 – 15,5V. Mne to pripadá, že sa správa ako by bola ešte nabitá, prečo potom neštartuje? Batéria bola menená, pôvodná sa zničila počas dlhšej odstávky vozidla. Kapacita batérie však bola doržaná. Štartovací prúd však nikto neriešil, môže to byť príčinou že požadovaný štartovací prúd vie batéria dodať len pri úplne plnom nabití a preto po pár krátkych jazdách neštartuje? Ďakujem za super článok, a vopred za odpoveď.
je tu toho veľa popísaného čo na to dodať po mojich skúsenostiach,-bateriu netreba prí veľkej záťaži vybíjať, a ni veľkým prudom dlho nabíjať. všetko ch ce svoj čas.Je to ako s človekom.Ak budete veľa jesť, dostanete infarkt. Ak budete veľa pracovať dostanete porážku. Tak že všetko z mierou.