Vylepšený elektromobil má modernejší akumulátor a automobilka tvrdí, že zvládne dojazd až 250 km.
Nissan Leaf: Koľko km prejde na jedno nabitie?
Vylepšený elektromobil má modernejší akumulátor a automobilka tvrdí, že zvládne dojazd až 250 km. Rozhodli sme sa to vyskúšať v praxi a pozreli sme sa aj na to, čo sa stane, ak sa vám vozidlo podarí úplne vybiť. Teda na situáciu, ktorú nezažijete úplne bežne.Nissan Leaf prešiel nedávno úpravami. Najväčšou zmenou, ktorú celosvetovo najpredávanejší elektromobil priniesol, je okrem vylepšených multimédií či detailnejšej mapy dobíjacích staníc najmä zväčšená kapacita batérií. Nissan Leaf sa síce v súčasnosti stále predáva s doterajším akumulátorom ponúkajúcim kapacitu 24 kWh, ale k dispozícii je už aj nový model s 30 kWh batériou.
Výkonnejšia batéria je o 21 kíl ťažšia, ale má rovnaké rozmery, takže nijako negatívne nezasahuje do vnútorného priestoru. Cena základnej verzie je auta 29 050 eur. Za model so silnejšou batériou, ale i lepšou vnútornou výbavou (navigácia so 7-palcovým displejom, 16“ zliatinové disky, dažďový senzor a pod.) zaplatíte o 4 710 eur viac, teda celkovo 33 760 eur. Detailný test s opisom jazdných vlastností, výbav, dojmov z interiéru či porovnania nákladov japonského elektromobilu s benzínovými a naftovými kompaktmi sme vám priniesli pred nedávnom. Preto prejdeme rovno k veci. Teraz nás zaujíma, aký vplyv má nová batéria na akčný rádius elektromobilu.
Najviac diskutovanými témami v súvislosti s elektromobilmi sú dve oblasti – ich dojazd a životnosť batérií. Ako dlho akumulátor vydrží pri každodennom používaní, teda neustálom nabíjaní a vybíjaní, sa prostredníctvom klasického testu sprostredkovať nedá. Muselo by ísť minimálne o niekoľkoročnú skúšobnú prevádzku. Keďže však moderné litium-iónové batérie netreba pred požitím nijako formátovať, nemajú pamäťový efekt a Nissan konkrétne v Leafe poskytuje až 8-ročnú záruku na kapacitu akumulátora, netreba mať zo životnosti žiadne prehnané obavy. Jednoducho povedané, aj druhý majiteľ bude s najväčšou pravdepodobnosťou ešte niekoľko rokov stále v servisnej garancii.
A čo dojazd? Tu už sa dostávame na tenší ľad. Nissan sľubuje, že vylepšený Leaf s kapacitou 30 kWh zvládne na jedno nabitie prejsť podľa normovaného cyklu až 250 km. To je solídna porcia, ktorá na každodenné jazdenie, aj s medzimestským dochádzaním do práce, musí stačiť. Normovaná spotreba má však svoje limity, ako to dobre poznáme z testovania a pravidelného používania benzínových, naftových a obzvlášť hybridných vozidiel. Oficiálne uvádzať lákavú priemernú spotrebu, ale potom ju mať v skutočnosti až o 30 percent vyššiu, nie je dnes pre nezmyselne skreslené normy ničím výnimočným.
Batéria dostane zabrať v reálnej premávke
Rozhodli sme sa vyskúšať, ako je na tom Nissan Leaf s maximálnym dojazdom. Keď sme uvažovali o tom, ako elektromobil preveriť, určili sme si jednoduché pravidlá, ktorými sme chceli čo najvernejšie nasimulovať bežný deň vodiča. Základným pravidlom bolo, že sa nebudeme nijako obmedzovať, aby sme dojazd umelo predĺžili. Žiadne vypnuté rádio či klimatizácia. Naopak klimatizáciu sme mali zapnutú po celý čas v automatickom režime, hoci práve jej vypnutie dokáže dojazd elektrického auta významne predĺžiť. Palubný počítač ukazoval pri plnej kapacite akumulátora rozdiel až 18 km (209 voči 191 km).
Druhou zásadou bolo, že sa za žiadnych okolností nebude hľadať optimálna rýchlosť na dosiahnutie čo najnižšej spotreby elektrickej energie. Jednoducho povedané, na mieste, kde sa môže ísť 90 km/h pôjdeme deväťdesiatkou a nie rýchlosťou 60 či 70 km len preto, že šťava z batérie vtedy vyteká pomalšie. Ako ukázali praktické skúšky, rýchlosť má mimoriadne výrazný vplyv na dojazd auta. Tretie pravidlo, ktoré sme si stanovili bolo, že pôjdeme až do úplného vybitia batérií. Chceli sme totiž zistiť, čo sa vtedy stane a s akými problémami by sa v takejto nepríjemnej situácii musel vysporiadať majiteľ auta.
Automobil sme pred testom nabili v noci doma z bežnej siete. V garáži jednoducho pripojíte japonský kompakt do zásuvky a ráno má batérie plné, musíte však počítať s dlhším časovým úsekom. Pri pripojení auta s vybitou batériou vám bude dopĺňanie energie z domácej siete trvať 8 až 12 hodín. Z rýchlonabíjačky je to podstatne svižnejšie, batéria sa vám na 80 percent doplní za pol až trištvrte hodiny. Viacero nabíjačiek je však v súčasnosti spoplatnených, zatiaľ čo doma máte cenu energie garantovanú anáklady Nissanu Leaf na elektrinu sú približne 1 až 2 eurá na 100 km v závislosti od tarify.
Test dojazdu: Kam až sa Leaf dostane?
Trasu sme stanovili jednoducho. V nabíjačke na Rožňavskej ulici sme Nissan Leaf dobili na 100 percent a vyrazili sme smerom na Záhorie – cez Záhorskú Bystricu, Malacky, Kúty, Senicu, Skalicu a potom naspäť. Pre simulovanie reálnych podmienok sme nešli po diaľnici, ale po okresných cestách, pretože po nich dochádza do práce väčšina slovenských motoristov. Počas týždňového testu sme si tiež overili, že rýchlosť nad 110 km/h už batérie vybíja podstatne rýchlejšie. Odhadujeme, že diaľničným tempom je možné na elektromobile prejsť približne 130 km, čo je približne polovica oficiálne udávaného čísla.
30 fotografií v galériiVyrážame. So zapnutou klimatizáciu ukazuje palubný počítač dojazd 191 km
Malacky míňame o približne 30 minút a palubný počítač ukazuje dojazd ešte 147 km. Cesta v Nissane Leaf sa takmer ničím neodlišuje od bežného kompaktu, čo sa týka pohodlia. Vodič aj posádka tu majú všetok komfort, ktorý potrebujú. Podvozok je mäkší, výborne filtruje nerovnosti, ale športovejšiu jazdu veľmi neumožňuje a v zákrutách sa rozkýva. Plusom modelu je nadštandardný vnútorný priestor, ergonómia palubnej dosky a samočinná prevodovka, ktorá nepozná žiadne stupne, teda ani žiadne trhania pri preraďovaní. Naopak multimediálny systém s dotykovou obrazovkou by si zaslúžil prehľadnejšiu grafiku.
Za volantom Nissanu Leaf však pociťujeme isté rozdiely v porovnaní s inými autami kompaktnej triedy. Elektrické auto dizajnom púta o niečo viac pozornosti, ale najviac vás dostane jeho absolútne tichá prevádzka. Zabudnite na chrapľanie studeného dieselového motora. V japonskom elektromobile idete ešte úspornejšie a k vašim ušným bubienkom sa dostane iba tlmené pradenie elektromotra s výkonom 81 kW (109 k). Len pri plnej akcelerácii, kedy sa k slovu dostane maximálny krútiaci moment 254 Nm – dostupný vždy a okamžite, započujete ostrejší zvuk. Rušivými elementmi môže byť len svišťanie pneumatík či odpor vzduchu.
Míňame Skalicu, máme za sebou 114 km a sme za polovicou cesty. Z maximálneho dojazdu 191 km, ktorý ukazoval palubný počítač na začiatku zmizlo 99 km, keďže teraz ukazuje 92-kilometrový dojazd. Tento údaj je o 12 km optimistickejší než bola reálne prejdená vzdialenosť. S čistým svedomím však môžeme prehlásiť, že údajom, ktoré zobrazuje riadiaca jednotka Nissanu Leaf môžete veriť. Palubný počítač je naozaj presný a rozdiely medzi reálnym a zobrazovaným dojazdom sú minimálne. A to najmä s klesajúcou kapacitou batérie.
Čo sa deje po úplnom vybití batérií?
Cesta späť cez Záhorie ubúda bez problémov. Prechádzame cez Veľké Leváre a za sebou máme 164 km. Palubný počítač nás informuje, že prejdeme ešte 34 km. Už onedlho sa ukáže, že to bude presne náš celkový dojazd. Uvedomujeme si, že pohodlná jazda s elektromobilom je závislá na dobrom plánovaní. Ak idete na dlhšiu trasu, musíte presne vedieť, kde si svoje auto znova „dotankujete“, pretože sieť nabíjacích staníc nie je taká hustá ako pri klasických pumpách. Našťastie, vylepšený navigačný systém auta vám automaticky začne ponúkať najbližšie nabíjačky s tým, že vás k nim po jednom dotyku na displeji pohodlne dovedie.
Hoci palubný počítač informuje o kilometroch, ktoré nám ostávajú do vybitia batérií pravdivo, vadilo nám, že po prejdení 178 km sa tento údaj prestal zobrazovať. Na displeji odvtedy vidíme len čiarky. Prechádzame ešte ďalších 15 km a dostávame sa na celkovú vzdialenosť 193 km. Tu prichádza k zmene, ktorú zrejme väčšina motoristov nezažije a ani nebude chcieť zažiť. Sme za Záhorskom Bystricou, tesne pred Bratislavou a automobil prestáva reagovať na povel akcelerátora. Kapacita akumulátora je takmer na nule, na displeji sa nám zobrazila korytnačka, ktorá symbolizuje, že auto má umelo znížený výkon.
Nissan Leaf v tomto momente ozaj pripomína plaza s pancierom na chrbte. Už nezrýchľuje, sunie sa vpred rýchlosťou približne 20 km/h a po necelých dvoch kilometroch je jeho akumulátor vybitý úplne. Sme na to pripravení, auto odstavujeme za krajnicou. Ak by ste sa do podobnej situácie dostali, elektromobil na lane radšej neodťahujte. Mohol by sa prehriať a následne poškodiť elektromotor. Vhodnejší je odvoz na odťahovom vozidle, prípadne ťahanie elektromobilu so zdvihnutými prednými kolesami.
Majiteľom Nissanu Leaf odporúčame v prípade vybitia batérie volať asistenčnú službu (+421/800/112 020), ktorá vás odtiahne v prvom roku vlastníctva auta k nabíjačke zdarma a v druhom roku máte nárok na ešte jeden bezplatný odťah. Vypíname automobil štartovacím tlačidlom. Jeho akumulátor je síce bez šťavy, ale chceme zabrániť vybitiu 12 V batérie, bez ktorej by sa vypli všetky vnútorné systémy. Nebolo by možné auto uzamknúť, preradiť polohu radiacej páky, ani automobil parkovacou brzdou zabezpečiť voči neželanému posunutiu. Čakáme na odtiahnutie, ktoré nás dopraví k najbližšie nabíjačke.
V porovnaní napríklad s dieselovým vozidlom, kde by vám pri úplnom spotrebovaní nafty hrozili veľké komplikácie, sa Nissan Leaf správa k vodičovi ignorujúcemu všetky výstrahy o znižujúcej sa kapacite batérie veľmi ústretovo. Po zapojení do siete je z absolútnej nuly po 60 minútach na nabíjačke kapacita akumulátora nabitá na 77 percent. Auto sa vôbec netvári, že by prežilo niečo výnimočné. Všetko funguje ako má. Hoci podobný test majiteľom auta neodporúčame, naša skúška kapacitu akumulátora neznížila. Tú by negatívne ovplyvnilo len dlhodobé skladovanie elektromobilu s úplne vybitou batériou v chladnom počasí.
Podčiarknuté a zrátané: Mimoriadne vyťažený Nissan Leaf prešiel v našom teste dojazdu na plne nabitý akumulátor presne 194,6 km. Ak by bola klimatizácia vypnutá a skutočne by sme sa snažili ísť na optimálnu spotrebu, teda by sme vo vybraných úsekoch išli pomalšie než je povolená maximálna rýchlosť, odhadujeme, že by sme mohli prejsť až 220 km. Tento údaj už nie je príliš vzdialený ani od oficiálne udávaných laboratórnych výsledkov. V každom prípade ale platí, že na 200 km sa môžete absolútne spoľahnúť, a to pri využívaní všetkých vymožeností auta. Táto vzdialenosť je podľa nás na bežnú každodennú premávku dostatočná.
TECHNICKÉ ÚDAJE MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM Typ elektromotora synchrónny na striedavý prúd Max. výkon 80 kW/109 k pri otáčkach 3008-10000/min Max. krútiaci moment 254 Nm pri otáčkach 0-3008/min Palivo elektrina Pohon predné kolesá Prevodovka automatická ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY Dĺžka 4 445 mm Šírka 1 770 mm Výška 1 550 mm Rázvor náprav 2 700 mm Pohotovostná hmotnosť 1 535 kg Pohotovostná hmotnosť (EÚ) 1 570 kg Užitočná hmotnosť 395 kg Celková hmotnosť 1 970 kg Objem batožinového priestoru 370 l Kapacita batérie 30 kWh JAZDNÉ VÝKONY Maximálna rýchlosť 144 km/h Zrýchlenie 0-100 km/h 11,5 s SPOTREBA Mesto – počas testu 18,9 kWh/100 km Diaľnica – počas testu 15,5 kWh/100 km Vidiek – počas testu 13,3 kWh/100 km ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH Základná cena modelu 29 050 € Cena testovaného exemplára 36 160 €Vytvorené v spolupráci s Nissan Sales CEE