Čo je EVSE? – Elektrické autá

Čo je EVSE?

Hoci pojem EVSE zatiaľ nie je v maďarskej komunite elektromobilov rozšírený, oplatí sa oboznámiť s jeho významom v súvislosti s pochopením procesov a pojmov súvisiacich s nabíjaním.

EVSE alebo nabíjačka?

Evsen skratka anglickej skratky Electric Vehicle Supply Equipment , čo doslova elektrické vozidlá poháňali zariadenieby sa dalo preložiť ako. Samozrejme, že to nedáva zmysel, preto to v maďarčine nepoužívame, ale aj v anglicky hovoriacej oblasti je konverzácia s týmito štyrmi písmenami zložitejšia ako len informatívne alebo veľmi odborné kruhy. EVSE je vlastne nástroj, ktorý my a takmer všetci ostatní (okrem väčších kociek ako my) jednoducho nazývame nabíjačka do elektromobilov. Takže EVSE je krabica, ktorá sa dodáva s autom, takže jeden z káblov na ňom možno zapojiť do zásuvky a druhý do auta na nabíjanie batérie nášho auta. Rovnaká EVSE je nástenná a pevná nabíjačka, ale EVSE je tiež stĺp ELMŐ vo verejných priestoroch.

EVSE inštalovaná spoločnosťou ELMŰ-ÉMÁSZ: v každodennom živote sa nesprávne nazýva nabíjačka.

Prečo nie nabíjačka? Pretože nabíjačka je vlastne v aute.Systém auta totiž obsahuje elektroniku, ktorá generuje jednosmerný prúd, ktorý je možné nabíjať do batérie zo striedavého prúdu na kábli. Krabička na kábli, ktorý bol dodaný s autom, vyzerá veľmi podobne ako nabíjačky, ktoré sa dodávajú s notebookmi, jej funkcia je úplne iná. Nepremieňa prúd, keďže v zástrčke, ktorú možno zapojiť do auta, sa dá dosiahnuť rovnaké napätie a prúd ako v zásuvke. EVSE má dve veľmi dôležité úlohy: na jednej strane spína a odpája okruh podľa požiadaviek auta, takže napätie je privedené na svorky konektora do auta len vtedy, keď je skutočne pripojený k autu a autu. je pripravený na odber elektriny, alebo informuje vozidlo o maximálnom prúde, pri ktorom je možné získať elektrinu z tohto zdroja energie (napr. zásuvky).

10A EVSE pre Nissany: podobná nabíjačke na notebook, ale nie nabíjačke (zdroj: Nissan)

EVSE, ktoré sa dodávajú s autami, zvyčajne komunikujú s automobilom pevných 10 A, takže bez ohľadu na kvalitnú zástrčku, ktorú zapojíme do konca kábla, auto nezoberie viac ako 10 A. Výrobcovia týmto vedome chránia spotrebiteľa, keďže možno nepozná kvalitu domácej siete, ktorú chceme spoplatniť. Povolenie nabíjania auta prúdom 13 alebo 16 A môže mať za následok, že niektoré staršie domácnosti nebudú môcť nabíjať autá, roztopenie nekvalitného výstupu alebo prehriatie káblov v spojoch môže spôsobiť požiar. Inteligentnejšie EVSE si samozrejme vedia nastaviť prúd, ktorý sa má autu komunikovať, no tie sa dajú väčšinou získať len samostatne, väčšinou tak, že sa k nim dostanú len používatelia, ktorí si uvedomujú možné následky zlého nastavenia.

Pevná nástenná EVSE: Tiež vie, ako používať iba kábel, ktorý bol dodaný s autom, je len pohodlnejšie a umožňuje až 16 A alebo 32 A (zdroj: Bosch)

EVSE okrem komunikácie dostupného prúdu kontroluje energetickú priepustnosť kábla (iba pri nabíjačkách so zásuvkou, kde používateľ používa vlastný kábel Type2), prípadne ak je komunikácia nájdená a prevedená správne, systém auta uzavrie okruh a elektrickej siete. Okrem toho, samozrejme, verejné stanice môžu mať mnoho ďalších funkcií, ako je čítačka kariet na spustenie, merač na meranie spotreby energie alebo sieťový modul na komunikáciu s centrálnym serverom, ale to sú nadštandardné funkcie nad rámec základnej prevádzky. Ak by zariadenie EVSE malo dostať ľahko zapamätateľný názov, odporučili by sme označenie regulátor nabíjania (napriek tomu, že ide nielen o ovládač, ale aj o ovládané zariadenie).

Z vyššie uvedeného vyplýva, že AC zariadenia sa nazývajú EVSE, DC DC bleskové nabíjačky sú skutočné nabíjačky, pretože dodávajú vozidlu energiu, ktorú je možné nabíjať priamo do batérie a obchádzajúc tak palubnú nabíjačku auta.

Nabíjačka alebo invertor?

Takže, ako sme videli, aj keď kábel, ktorý bol dodaný s autom, a stĺpec MIND nazývame nabíjačka, sú to len EVSE, nabíjačka je v skutočnosti v aute. Toto je výkon, ktorý najviac určuje, ako dlho trvá nabitie autobatérie zo striedavého prúdu. Vozidlá nižšej a strednej triedy uvedené na trh v prvých 6-8 rokoch (Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV a iné atď.) majú väčšinou palubnú nabíjačku ~ 3,6 kW. To znamená prúd približne 16 A v jednej fáze, takže ak je napájací zdroj schopný tohto výkonu a EVSE to môže oznámiť aj vozidlu, úplne vybitú 24 kWh batériu LEAF-u je možné nabiť za 7-8 hodín. Ak to továrenská EVSE 10 A dodávaná s autom umožňuje, aj napriek tomu, že 16 A palubná nabíjačka, auto naberie len 10 A, čo vám dáva dobrých 10 hodín nabíjania. (Nie je jasné, kedy kW a kedy kWh? )

Palubná nabíjačka Tesla

Samozrejmosťou sú výkonnejšie z palubnej nabíjačky, ako aj dvojfázové (nový Volkswagen Golf) a trojfázové (Tesla, Renault Zoe, Smart, Mercedes B250e atď.). Umožňujú tiež nabíjanie batérie s ~ 7, 11 a 22 kW s vhodným napájaním a EVSE.

Je veľmi dôležité, že nabíjací výkon bude obmedzený jednotkou s najnižším výkonom. Ak sieť trvalo a bezpečne nevybíja viac ako 10 A, aj keď EVSE, kábel a autonabíjačka dokážu 16 A, ak je EVSE nastavená na 16 A, istič sa po niekoľkých minútach vypne. Ak však sieť dokáže vydržať 16 At a EVSE povolí vozidlu len fixnú hodnotu 10 At, auto už nebude od siete požadovať. Rovnakým spôsobom, aj keď je palubná nabíjačka auta 32 A v 1 fáze, a verejný stĺpec MIND, ak pripojíte EVSE k autu káblom 16 A, EVSE nedovolí pripojiť auto k 32 A na ten kábel.nabíjajte prúdom.

Čo ak má nabíjačka 3 × 16 A (tri fázy, ale len 16 A na fázu), takže dokáže dodať 11 kW a naše auto dokáže nabíjať 1 × 32 A, čiže ~ 7 kW? Bohužiaľ, z takejto nabíjačky bude auto nabíjať len 1 × 16 A, keďže EVSE obmedzuje prúd dostupný na jednu fázu len na 16 A a auto môže využívať len jednu z troch fáz. Jedinou výnimkou sa zdá byť nový Volkswagen Golf, ktorý zbiera výkon okolo ~ 7 kW z dvoch samostatných fáz v podobe 2 × 16 A.

A nakoniec, povedzme si o názve. Palubná nabíjačka je tiež často označovaná ako invertor, čo je vo verejnej diskusii akceptované, no nie je to naozaj správne. Striedač totiž premieňa jednosmerný prúd na striedavý, kým palubný nabíjací bod naopak. V aute je tiež menič, ktorý premieňa jednosmerný prúd uložený v batérii na striedavý prúd pre použitie v motore, ale s procesom nabíjania to nemá veľa spoločného, ​​s výnimkou verzií Renault Zoe s bleskovým zaťažením.

Source: Čo je EVSE? – Elektrické autá