Elektromobily (VŠETKO, ČO CHCETE VEDIEŤ) 

Elektromobily (VŠETKO, ČO CHCETE VEDIEŤ)

Elektromobily dnes už nie sú len utopickou víziou automobilového priemyslu, ale realitou, ktorá si získava stále väčší podiel na trhu. Podľa štatistík Európskej asociácie výrobcov automobilov vzrástol v tomto roku počet predaných elektromobilov v Európskej únii o 37,6 percent. A Alza chce toto číslo podporiť a na Slovensku ako prvý e-shop začína sama elektromobily predávať. Aké elektricky poháňané autá si u nás môžete kúpiť a aké sú vlastne výhody a nevýhody oproti bežným autám? V článku nájdete aj porovnanie vybraných modelov.

Elektromobil BMW i3

Čo sú elektromobily a ako fungujú?

Zo všetkého najskôr sa však ponúka otázka, čo to vlastne elektromobily sú a ako sa líšia od bežných áut so spaľovacími motormi. Elektromobily sú vozidlá poháňané elektrickou energiou z batérií, palivových článkov a niekedy aj zo solárnych panelov. A hlavne neobsahujú tradičné komponenty, ktoré môžeme nájsť v prípade zážihových a vznetových vozidiel. Ide o spaľovací motor, výfukový systém, prevodovku, ale aj zapaľovacie sviečky, spojku alebo napríklad olej. Z toho plynie množstvo výhod, ale tiež nevýhod.

Začiatky elektromobilov siahajú až do 19. storočia

Hoci sa to môže zdať prekvapivé, premiéru si elektrické vozidlá odbili nie v 21., ale 19. storočí. Prvé auto na elektrický pohon totiž skonštruoval holandský profesor Sibrandus Stratingh už v roku 1835. Tento fakt je o to zaujímavejší, že prvý automobil na spaľovací motor zišiel z linky až takmer 50 rokov potom. Nie je teda prekvapením, že v USA na začiatku 20. storočia jazdilo viac elektromobilov ako áut so spaľovacím motorom. Všetko zmenil až vynález elektrického štartéra a začiatok sériovej výroby vozidla Ford T americkou spoločnosťou Ford Motor Company. Vozidlo znamenalo historický míľnik v masovej popularite automobilov v USA a doslova „postavilo Ameriku na kolesá“. Po tejto revolúcii ustupujú elektromobily do ústrania a zostávajú tu až do začiatku 21. storočia.

Jeden z prvých elektromobilov by dnes stál vyše 38 tisíc eur

Jedným z prvých sériovo vyrábaných elektromobilov bol automobil od americkej splečnosti Baker Motor Vehicle. Spoločnosť sa vtedy pýšila titulom „Najväčší výrobca elektromobilov na svete.“ Vozidlo, ktoré spoločnosť vyrábala od roku 1899 do 1915, ponúkalo dojazd až 80 km s maximálnou rýchlosťou 23 km/h. Vozidlo Baker Electric si mohli američania kúpiť za vtedy pomerne vysokú sumu 2 300 dolárov (cca 2 000 eur). V dnešnej dobe by vozidlo stálo cca 63 300 dolárov, teda asi 53 444 eur.

Prvý elektromobil

Tesla a jej komerčný úspech elektromobilov

Z okraja záujmu pomohla elektromobily dostať americká spoločnosť Tesla Motors, ktorá sa okrem výroby elektromobilov zaoberá aj solárnymi panelmi a úložiskami elektrickej energie. Za všetkým stojí výkonný riaditeľ Elon Musk, známy vizionár, ktorý založil okrem iného aj firmu SpaceX, teda jednu z prvých súkromných kozmických spoločností.

Elektromobily Tesla X a Tesla S, ktoré začala firma vyrábať v rokoch 2008 a 2012, dnes patria medzi najznámejšie elektrické vozidlá s celosvetovou úspešnosťou. Ďalšie automobilky však nezaháľajú a v súčasnosti si môžete kúpiť napríklad elektromobil značiek BMW, Volkswagen, Hyundai, Nissan alebo Renault. Ani česká Škoda nechce byť pozadu a v oblasti elektromobilov sa mieni tiež angažovať. Oznámila napríklad plány pre svoj budúci elektromobil s označením Vision E.

Tesla S

Elektromobily sú nielen šetrné k životnému prostrediu, ale znížia vám aj náklady

Elektromobily majú svoje nesporné výhody. Kvôli absencii celého mnosžtvo komponentov oveľa menej znečisťujú ovzdušie ako autá so spaľovacími motormi, nie sú teda takou príťažou pre životné prostredie. Navyše sú prakticky bezporuchové a vďaka vysokému krútiacemu momentu od takmer nulových otáčok zaisťujú absolútne plynulú jazdu.

Najväčším ťahákom na kúpu elektromobilov však pre mnohých ľudí sú znížené prevádzkové náklady. Napríklad keď najazdíte za rok 30 000 km, prevádzkové náklady budú 4 centy na prejdený kilometer. Na porovnanie, najazdený kilometer v bežnom vozdile vás vyjde zhruba na 8 centov, a to len, ak je auto úsporné. Celkové ušetrené náklady na prevádzku elektromobilu sa teda môžu po 5 rokoch používania vyšplhať až na 9 600 eur. A to už je veľmi lákavá suma.

Nasledujúca tabuľka porovnáva približné prevádzkové náklady elektromobilov, hybridov a automobilov s dieselovým a benzínovým motorom. Uvádzame najznámejšie autá v každej kategórii, ktoré na Slovensku môžeme vidieť na ceste.

Vozidlo Tesla Model S 75D Toyota Prius Prime Škoda Octavia 1.9 TDI Ford Focus 1.6 L
Typ Elektromobil Hybrid Diesel Benzín
Cena za 1 km 1,3 centov 3,3 centov 6 centov 6,8 centov
Ročné náklady pri prejdení asi 30 000 km 415 € 1 000 € 1 785 € 2 060 €

Poznámka: údaje vychádzajú z priemerných cien pohonných hmôt v SR v prvej polovici roka 2017: 1 kWh – 7 centov, 1 l benzínu – 1,16 eur, 1 l nafty – 1,12 eur.

Elektromobily umožňujú zatiaľ obmedzený dojazd

Nič však nie je dokonalé a o autách na elektrický pohon to platí v nemalej miere. Medzi hlavné nedostatky patrí krátky dojazd na jedno nabitie batérie. Súčasný stav batérií v elektromobiloch síce nie je priamo zlý, priestor na zlepšenie tu však určite je. Dojazd na jedno nabitie sa v prípade lacnejších modelov totiž pohybuje iba medzi 100 až 200 km, čo je veľmi málo. Auto na spaľovací motor pritom na plnú nádrž bežne prejde aj viac ako 700 km. Premiantom vo výdrži batérie v elektromobile je Tesla S, ktorá bez pripojenia k zásuvke prejde až 466 km. To je zhruba polovica vzdialenosti v porovnaní s klasickými automobilmi.

Ani sieť dobíjacích staníc na našom území momentálne nie je príliš hustá. Podľa údajov z roku 2016 sa na Slovensku nachádza len asi 50 dobíjacích staníc pre elektromobily.

Elektromobil Nissan Leaf

Obstarávacia cena v prípade elektromobilov je vyššia ako pri vozidlách so spaľovacím motorom

Odrádzať od nákupu elektromobilov môže aj ich vyššia cena. Tie sa, samozrejme, líšia medzi jednotlivými značkami a modelmi, v priemere sú však elektromobily 2× až 3× drahšie ako ich benzínové a dieselové náprotivky v rovnakej kategórii. Napríklad cena luxusného sedanu Tesla S sa pohybuje okolo 80 000 eur v základnej výbave. Iné automobilky však ponúkajú aj lacnejšie modely. Model BMW i3 stojí 36 600 eur a Volkswagen e-Up! len 24 000 eur. Aj to je však za automobil veľkosti Škody Citigo pomerne veľa. A ak ceny v dohľadnej dobe neklesnú, aj naďalej si elektromobily v drvivej väčšine budú kupovať len používatelia s nadpriemernými príjmami.

Elektromobil Tesla Model S 75D VW e-Up Nissan Leaf BMW i3
Maximálny dojazd 490 Km 160 km 250 km 250 km
Rýchlonabíjanie (400 V) 70 minút 30 minút 30 minút 30 minút
Klasické nabíjanie (220 V) 8 hodín 11 hodín 13 hodín 14 hodín
Kapacita batérie 75 kWh 18,7 kWh 30 kWh 33 kWh
Výkon 386 kW 60 kW 80 kW 125 kW
Hmotnosť 2 108 kg 1 214 kg 1 505 kg 1 195 kg
Krútiaci moment 498 Nm 210 Nm 224 Nm 250 Nm
Spotreba (na 100 km) 19,13 kWh 11,7 kWh 15 kWh 12,6 kWh
Maximálna rýchlosť 225 km/h 130 km/h 144 km/h 150 km/h
Objem batožinového priestoru 894 l 251 l 370 l 260 l
Cena 107 500 € 24 500 € 30 300 € 36 600 €

Alza ako prvý e-shop ponúka predaj elektromobilov

Vyššia cena vás napriek tomu neodrádza a uvažujete o tom, že si elektromobil zaobstaráte? V tom prípade máme pre vás dobrú správu, pretože Alza.sk sa chystá v najbližšej dobe spustiť on-line predaj elektromobilov. Áno, počujete správne. Práve teraz meníme dejiny a štartujeme revolučný spôsob predaja automobilov výhradne cez internet. TESLA Model X 100D spoločne s motorkami Zero budeme mať vystavené v showroome Alza.sk v Bratislave – centrála od 27. 9. 2017. Tak sa príďte pozrieť.

Tesla v showroome v Holešoviciach

Ako je to s dotáciami na elektromobily?

Rozšíreniu elektromobilov na Slovensku by mala pomôcť dotácia, ktorá sa na ich kúpu viaže v mnohých európskych krajinách. Na dotáciu bolo vyčlenených viac ako 5,2 milióna eur. Dotačný program sa začal v novembri 2016 a potrvá až do konca tohto roka. Príspevok na nový automobil len s elektrickým pohonom je 5 000 eur. Ak by predaj dotovaných áut na Slovensku pokračoval doterajšom tempom, rozpočet projektu by nebol vyčerpaný. O príspevok na nákup elektrických vozidiel môžu na Slovensku žiadať nielen občania, ale aj podnikatelia a samospráva.

Elektromobil Škoda Vison E

Okrem samotných elektromobilov je nutné rozširovať aj elektrické siete

Elektromobily ponúkajú množstvo výhod a úspor, ale fakt týkajúci sa nepripravenosti elektrorozvodnej siete, ako u nás, tak vo svete býva často zanedbávaný. Zaujímavý je napríklad výpočet britskej spoločnosti Green Alliance, zaoberajúcej sa ochranou a zlepšovaním životného prostredia vo Veľkej Británii. Podľa nej pripojenie do zásuvky iba šiestich elektromobilov s vysokým odberom elektrickej energie v rovnakom mieste môže spôsobiť preťaženie siete a jej následný výpadok.

Green Alliance ďalej varuje, že nemožno podporovať len samotné elektromobily, ale je nutné začať aktívne rozširovať elektrorozvodnú sieť. Riešenie by mohli poskytnúť príspevky na vybudovanie vysokokapacitných akumulátorov pre domácnosti, ktoré ako jedna z prvých predstavila dcérska spoločnosť Tesla Motors – Tesla Energy. Tie majú až 2× väčší výkon ako obyčajná domáca zásuvka a napríklad plné nabitie vozidla Volkswagen e-Up! zvládnu pod 4 hodiny. Tesla Powerwall sa dajú zaobstarať od 3 000 dolárov, teda cca 2 700 eur.

Elektromobily budú stále rozšírenejšie

Hlavnými faktormi, ktoré stále bránia v masovom rozšírení elektromobilov, sú teda vysoká obstarávacia cena, malý počet dobíjacích staníc v SR aj malá kapacita batérií v lacnejších vozidlách. Našťastie vývoj vo všetkých oblastiach neustále prebieha a odborníci napríklad očakávajú, že dojazd by v budúcnosti mohol byť takmer rovnaký, ako v prípade automobilov so spaľovacím motorom. Veľký boom tiež zažíva rýchlonabíjanie, keď niektoré elektromobily môžete nabiť na 80 % už za 20 minút.

Zdroj: Elektromobily (VŠETKO, ČO CHCETE VEDIEŤ) | Alza.sk